2011. január 23., vasárnap

A honlapszöveg célcsoportfüggő

A vevők a problémáikra keresnek választ, nem minket gugliznak személy (cég) szerint! Stabil,  jól  behatárolható közönséget kell felépítenünk , olyan emberekből, akik  legelőször  hozzánk  fordulnának  igényükkel, hiszen mi épp hozzájuk,  nekik, értük szólunk. Ahhoz, hogy a célcsoport szívébe és pénztárcájába találjunk, az érzelmekre, a vágyakra kell hatni, nem magunkat tuszkolni előre mindenáron.

Konkrét embereknek írjuk a szöveget, és aki mindenkihez akar szólni, azt igazán senki sem hallja meg. Ha nem tudjuk, nem ismerjük ki a célcsoportunkat, akkor az üzenet sem ér célba. Másképp mondjuk el például, hogy megnyertünk egy pályázatot a legjobb közvetlen kollégának, a főnöknek, egy idegennek a büfében, otthon a családnak, vagy épp egy buliban.

Régi tapasztalat, hogy az igazán kreatív reklámötletek egy-két személyhez köthetők, nem bizottságokhoz. Megkapja az ügyfél a kreatív ötletet, és egy bizottság minden tagja beleír, beleszól, hogy ugye senki se sértődhessen meg, minden benne legyen a cégalapítástól az ötéves tervig. Ilyenkor csak a lényeg, az egyedi hangú üzenet szokott elsikkadni.
A honlapok nagy része is mindenkihez akar szólni, és ettől lesz éppen általános, szürke és semmitmondó. A bizonytalanság szüli azt a csökönyös ragaszkodást, hogy ha a termék vagy szolgáltatás nincs pozícionálva, akkor a „nem biztos, de talán még lehet”alapon nem akarunk elesni semmitől.

Vegyünk egy példát a különböző igényű csoportokra:
- Nem egyszerűen női cipőt árulunk, hanem eleganciát, csábítást, sikeres üzletasszonyi fílinget!
- Vagy női cipőt, de könnyű lépteket, kényelmes mindennapokat visszér- és ízületi betegségek esetén is.  A stabilitást, megbízhatóságot, kidolgozott minőséget kell hangsúlyozni, akár orvosi ajánlásokkal.
- Divatcipőt, a legújabb trendeket, sztárneveket, meghökkentő részleteket, kiegészítőket, például szandálhoz stílusban menő military kulacsot, akármit.  Be kell vetni a célközönség hangnemét, megmozgatni a fantáziáját!

Ha azt írom, hogy” mindenkinek jó női cipők hatalmas választékban”, nem mozdul rá senki. Ilyenkor a jó és egyedi kulcsszó is elvész, oldalunk menthetetlenül a süllyesztő felé tart.

Találjuk meg azt a szövegmennyiséget, amit a termék elbír. Ha túl sok, nem olvassák – ha kevés, nem elég bizalomgerjesztő, felületes. Fontos, hogy a címben, képaláírásokban és a bekezdések elején helyezzük el a kulcsszavakat.

A cipős példánál maradva: a gyógycipőt keresők több tájékoztatást várnak el:  itt akár cikkeket, gyógytornász-véleményt, gyártási, fejlesztési  részleteket is feltehetünk. A divatcipőknél elég a híres sztár fotója a termékkel, logóval, mert a vizuális, érzelmi azonosulás a döntő.
Tovább: a szövegírás weboldalamra

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése